بلوغ فکری و تبلور آن در قلم و قدم آدمی

(تاریخ نشر ۱۴۰۲/۴/۱۴)

بلوغ فکری و تبلور آن در قلم و قدم آدمی

روز قلم. 14 تیر1402
روز قلم و قدم

به مناسبت روز قلم

و چقدر به این قلم امروز نیاز است. هرچه می کشیم از سخنان بی قلم و بی قدم مقامات است که سوژه روزانه رسانه ها و فضاهای مجازی شده اند.

نوشته اند مغز انسان بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی به بلوغ کامل می رسد. تبلور عینی آن، برگزیده شدن حضرت محمد (ص) بعنوان آخرین پیامبر خدا در سن چهل سالگی است.

در مورد دیگر انبیا هم این موضوع صدق می کند. غالبا پیامبران در سنین بلوغ به پیامبری رسیده اند. شاید تنها استثنا حضرت عیسی (ع) باشد که از آغاز تولد پیامبر بود امّا از هفت سالگی به بیان وحی خدا پرداخت (اسلام کوئست،۱۳۹۷).

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ – و چون موسی به سن عقل و رشد رسید و حد کمال یافت ما به او حکم نبوت و مقام علم عطا کردیم و چنین پاداش به مردم نیکوکار می‌دهیم (قصص/۱۴).

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ- و چون یوسف به حد رشد رسید او را حکمت و دانش عطا کردیم و نیکوکاران را چنین پاداش مى‏ دهیم (یوسف/۲۲).

…حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَهً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ… – و چون انسان به رشد و نیرومندی خود و به سن چهل سالگی برسد، گوید ای پروردگار من، به من الهام کن تا نعمتت را سپاس گویم..( الأحقاف/۱۵

لذا از کودکان انتظار بلوغ نیست. از بزرگسالانی که در زندگی خود به بلوغ فکری خود نمی اندیشند نیست. تنها انتظار از کسانی است که دید خوب دارند، ژن خوب دارند، مطالعه مستمر دارند، عبادات ویژه دارند، خدمات روزمره دارند، نیکوکاری دارند، خدمت به پدر و مادر خود دارند. ایشان اند که با زبان و با عمل خویش خواستار رحمت الهی اند. مظهر الهام اند، قلما و قدما منشا توفیق اند. حضورشان در هر مجمعی مایه افتخار و نبودشان موجب خسران است. هر چند نادانان وقعی به این مهم نگذارند.

قاضی القضات واقعی ایشان هستند. اوتاد جوامع ایشان هستند. هنرمندان راستین ایشان هستند.

اگر عمدا و یا سهوا این افراد منزوی بشوند جامعه آسیب می بیند. زیرا ریسمانهای جوامع ایشان هستند. جایگزینی برای ایشان نیست و اگر هم جایگزیننان ایشان به بالاترین مقامات دنیوی برسند باز مصداق این قول حافظ هستند که به تلبیس و حیل دیو مسلمان نشود.

من سرانجام کار خود دیدم

من فرشتگان روی زمین را دیدم

من آفاق را از روی زمین دیدم

من کتاب را با لغاتش دیدم

این زمین را با دو محور دیدم

خدا را بیش از این دیدم

جبرئیل را با دو بالش دیدم

سفر را با سحر دیدم

قلم را با قدم دیدم

هرچه دیدم از او دیدم

کم ندیدم زمین دیدم

علی را با نبی دیدم

محرم با صفر دیدم

غدیر را پر خطر دیدم

الا ای مردمان مگر من صاحب زمان دیدم؟

به من گفتند تو را دیدند

پس از آن بود که من دیدم

جهالت را کمی دیدم

قناعت را بسی دیدم

عبادت را همی دیدم

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 3 =