سواد و بی سوادی

(تاریخ نشر ۱۳۹۹/۴/۲۴. تاریخ بازبینی پنجم ۱۴۰۱/۲/۳)

سواد و بی سوادی

عکس شعر سوادی و بیسوادی. 24 تیر 1399
بیت زیبائی از پروین اعتصامی

مشکل مملکت سواد است. مشکل بی سوادان هم سواد است. بی سوادی مشکل جهان سوم است. تا بیسوادها هستند تهمت بیسوادی به دیگران هم هست. زیرا این دو مثل جن و بسم الله هستند. کار با سواد پختن است. کار بی سواد خوردن است. با سواد دزد نیست. بی سواد دزد قهار است.

معیار ایمان، سواد است. معیار شایسته سالاری هم ایمان است. معیار وطن پرستی هم ایمان است. پس ایمان سواد است. سواد هم ثواب است. 

بدین ترتیب، جای بزرگان نشستن نهایت بی سوادی است. بی سواد مخرب است زیرا مغز و نغز ندارد. نقص دارد. آنهم از نوع شدیدش. بی سوادی در خانه است. با سوادی تا چین است. چین ماچین سواد نیست. سینه داری علم است. سینه فراخ داری حلم است.

علت تبدیل نوشته قبلی به فرمت فعلی، مقایسه تعاریف خود با تعریف جدید سازمان یونسکو از سواد و بیسوادی است.

 

 

دانلود آخرین نسخه بازبینی

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

۱۰ دیدگاه

  1. جواد زیار

    با سلام بسیار عالی استاد کاش مطالب در مورد سواد بیشتر بود و بنده بیشتر استفاده می کردم ارادتمند شما زیار جواد

  2. جواد زیار

    با سلام ممنونم آقای دکتر لطف کردید و زحمت کشیدید روز خوبی داشته باشید خداوند مهربان نگهدارتان باشد ارادتمند شما زیار جواد

  3. با سلام استاد،،چقدر حالم با پنج بار خواندن مطالب شما خوب شد،،،احساس میکنم ایران دیگه درکى از درس و تحصیلات و عشق ب درس و علم ندارد،،نمیدونم این فقر علم شاید از فقر مادی و معنوی ریشه گرفته،،دقیقا همانجایی ک نمیدانیم چرا درس میخوانیم چرا تدریس میکنیم اصلا چرا زندگی میکنیم،،،از بی هدف بودن سردرگم شدیم و خیلی از چیزهارو بی ارزش جلوه دادیم(منظور من از ما،انسانهاى ایرانى دور از شما و اساتید بنام علم ک سر تعظیم بر شما فرود میاورم)
    هیچ معنى عشق رو نمیدونیم،،،درس خواندن،درس دادن،کارکردن وکارآفرینى کردن همه و همه عشق میخواد و ما عاشق شدن نمیدانیم،،خیلی نکاتى ک اشاره کردین جامع و گسترده بود و من پُر از حسرت،،،،،

    • خانم مهندس آزاده اسلامی
      سلام به بوی خوش آشنائی. من شما را در این مدت کوتاه خوب شناختم. هم علاقمند یه یادگیری هستی و هم در حد خود یک کارآفرین موفق هستی و هم… قدرمسلم به امثال شما میدان بدهند بهتر از اینها هستید. هیچ حوزه ائی به سختی حوزه علم و فن آوری نیست. در این حوزه ادا در آوردن ممکن نیست. یا صاحب سبکی یا صاحب رنجی. یا داده داری یا بی داده و بی مایه ائی. علم صرفا انباشت داده ها و اطلاعات علمی نیست(information) اگر چنین بود اینترنت عالم دهر بود. بلکه تبدیل داده های خام به معرفت و آگاهی (knowledge) است. بصیر بودن و علیم بودن است. خضوع در مقابل علمای بنام است. از قدیم گفته اند عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل. امروز ایران ده ها سلطان دارد: سلطان سکه، خودرو، شکر، مسکن، رساله و پایان نامه، .. اما سلطان علم کم دارد. نه اینکه ندارد کم دارد. امروز حوزه عمل سلطانان بنام بدنام ضد فرهنگ و ضد اخلاق به سلامت بادا است. اینقدر به سلامت بادا که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز حاصل از صادرات کالاهای ایرانی را که کلی از این تجارت های بی رقیب سود کردند و لقب سربازان و سرداران دوران تحریم به خود اختصاص دادند به بانک مرکزی بر نمی گردانند! ۲۷ میلیارد دلار ناقابل! کار امروز و دیروزشان نیست. از اول انقلاب برای سود خود، انقلاب مردم را دود کردند و امروز هر کسی مرا می بیند مرا ملامت می کند که شما انقلاب کردید! نمونه اش دیشب پرستار مادرم! متاسفانه سکان کشتی ایران به دست اینهاست. از ایران می گویند دروغ می گویند، از اسلام می گویند دروغ می گویند، از علم می گویند دروغ می گویند. کلا دروغ و دروغ و دروغ می گویند.
      راست می گفتند باید مثل ابن سینا می گفتند: “تا بدانجا رسید دانش من، که بدانم همی که نادانم”.
      نومید کردن مردم همانقدر عمل زشت است که بیخودی امیدوار کردن. من برای نسل جدید آرزوی توفیق دارم. سربلندی ایران دارم. بیدار باشید را دارم. دوا و درمان را نمی خواهم. دروازه علم و اخلاق را می خواهم. از خدا بخواهیم بهترین ها را به ما بدهد. پیش از همه ما را از شر این سلطانها نجات بدهد.
      سلطان علوم بودند
      سلطان فنون بودند
      بعضا ذنون بودند
      بعضا ذنوب بودند
      سلطان و شبان بودند
      مشتاق جهان بودند
      سلطان قضا بودند
      سلطان جزا بودند
      سلطان لهب بودند
      سلطان شعف بودند
      گردان عرب بودند
      میدان عصب بودند
      بر عصر خزف بودند
      بر نسل اسف بودند

      • سپاس از لطف شما استاد گرامى،،،چه سعادتى است شاگرد شما بودن و از تجربه و علم شما بهره مند شدن..افسوس از قضاوت کردن مردم ک هیچ ب حق قضاوت نمیکننند و صد افسوس با قضاوت غلط ،تَر و خشک را با هم میسوزانند.من هم چون شما:آرزوى سربلندی ایران دارم. بیدار باشید را دارم. دوا و درمان را نمی خواهم. دروازه علم و اخلاق را می خواهم. از خدا بخواهیم بهترین ها را به ما بدهد. پیش از همه ما را از شر این سلطانها نجات بدهد.

        • با سلام من هم به شماها افتخار می کنم. نسل شما گم نشود ایران پیروز است. ما ملامت شدیم(و می شویم) اما خوب تربیت شدیم. ایران آباد آرزوی هر ایرانی است. ایرانی آزاد آبروی ایران است:
          زاد روز ایران است
          هرچه روز ایران است
          کوه نور ایران است
          کل کوه ایران است
          ریشه زاد ایران است
          پیشه زاد ایران است
          نخل ما ایران است
          فصل ما ایران است
          خط خوش ایران است
          رسم خوش ایران است

          • نه تنها ایران ،حتى جهان هستى،حتی خداوند برای جان بخشیدن ب شما و امسال شما ب خود میبالد،،،

          • پاسخ ندادم چون دهانم دوختی. وزن و وزنه هر انسانی در پیشگاه خدا بی نهایت است. اگر نبود قیامتی برپا نمی شد. بهشت و جهنمی تعریف نمی شد. بی نهایت غنود در بهشت برین آرزوی هر انسان وارسته ائی است. آزاده ائی بیشتر. آواره ائی کمتر. آماده ائی چه بهتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × 1 =