جهان بدون کرونا و بدون ترامپ

(تاریخ نشر ۱۳۹۹/۱۰/۱۸. تاریخ بازبینی اول ۱۳۹۹/۱۰/۱۹)

تسخیر کنگره آمریکا. 17 دی 1399 2
تسخیر کنگره آمریکا به تحریک ترامپ

درد است دنیا بخاطر کرونا در رنج باشد. ترامپ بدون درد، درد و رنج آمریکا و دنیا باشد. در ایران و اکناف دنیا بگویند سر ترامپ از نتایج جورجیا راحت بشود عنقریب به ایران حمله کند! زهی خیال باطل. من این را در پست قبلی خود تحت عنوان”جنگ در ۱۹ روز باقیمانده به پایان دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ ممکن است؟” تشریح کردم. اما می بینم تعدادی در داخل که خود را رجل سیاسی می نامند و الفبای عالم سیاست و عالم غیب را نمی دانند از اظهار فضل بیمورد دست بر نمی دارند. همین دو روز پیش بود که متن نامه رئیس جمهور سابق ایران به رئیس جمهور انتشار یافت و در آن آمده بود: برای جلوگیری از حمله قریب الوقوع نظامی رئیس جمهور یک کاری بکند (تاریخ متن ۱۰دی ۱۳۹۹ و تاریخ انتشار آن ۱۷ دی ۱۳۹۹).

همزمان از آمریکا آقای مهرزاد بروجردی رییس دانشکده امور بین الملل ویرجینیا امکان وقوع جنگ را پس از فراغت ترامپ از نتایج انتخابات میان دوره ائی ویرجینا بر سر دو کرسی سنا دور از ذهن ندانست! حتی امروز که ترامپ آن گندکاری را در کنگره به راه انداخت و موجب وهن دمکراسی آمریکا، کشته شدن حداقل ۴ نفر و آبروریزی یک کشور شد در سایت ها می خواندم که نوشته اند “علیرغم این واکنش ها به وقایع چهارشنبه شاید بازی برای دونالد ترامپ تمام نشده است. در آمریکا خطر از برقراری یک کودتای نظامی و یا به راه افتادن یک جنگ احتمالی در منطقه ای چون خلیج فارس…..است“.

آدم می ماند اینها کجا درس سیاست خوانده اند؟ و چگونه تا به امروز سیاست ورزی کرده اند؟

سر شب به سر فکر تاراج داشت/سحرگه نه تن سر، نه سر تاج داشت/ به یک گردش چرخ نیلوفری/نه نادر بجا ماند و نه نادری: این شعر در باب نادرشاه افشار سروده شده است که در کلات نادری بود و خیال داشت صبح فردا به جائی حمله کند که همان شب عده ای ریختند و در خیمه بدن او را قطعه قطعه کردند و گنج های او را به غارت بردند(نادر واحد پول نادر شاه است).

در چند روز اخیر چند حادثه مهم در آمریکا اتفاق افتاد که کار را بر ترامپ و سیاستمداران جمهوریخواه سخت و شکست تلخ را بر آنها تحمیل کرد:

  1. لو رفتن مکالمه ترامپ با وزیر داخلی ایالت جورجیا که از او می‌خواست تا نتیجه انتخابات در این ایالت را ابطال کند (۱۳۹۹/۱۰/۱۵).

  2. ۶۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه به نتایج ایالت‌هایی که بایدن با آرای کمتری بر ترامپ پیروز شده بود اعتراض کردند و آن را در صحن علنی مجلس مطرح کردند.

  3. ترامپ و تعداد دیگری از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکاخواستند در جلسه ششم ژانویه (۱۳۹۹/۱۰/۱۷) کنگره (United States Capitol) که او ریاست هر دو مجلس سنا و نمایندگان را بر عهده دارد شمارش آرای الکترال ایالات را نپذیرد و پیروزی دونالد ترامپ را اعلام بکند! معلوم نیست متقلب کیست؟ حزب دمکرات و یا ترامپ آویزان از حزب جمهوری خواه و از آمریکا؟

  4. پیروزی دو نامزد حزب دمکرات در انتخابات ایالت جورجیا برای تصدی دو کرسی سنا. این آخرین میخی بود که بر تابوت امیال و اموال و احوال و انصار ترامپ زده شد. جو بایدن شد رئیس جمهور، رئیس مجلس نمایندگان (House of Representatives) و رئیس مجلس سنا (United States Senate). با پیروزی دو نامزد حزب دمکرات در مجلس سنا، کرسی نمایندگان هر دو حزب مساوی شد (۵۰-۵۰). با این تفاوت که رای کاملا هریس،‌ معاون آقای بایدن یک رای تعیین کننده برای تصمیم گیری های سنا در ۴ سال بعد خواهد بود. مصداق بارز همان شعری که پیشتر آوردم: نه نادر ماند و نه نادری. برای ترامپ نه ریاست جمهوری ماند و نه دمکراسی و نه فردای روشن.

  5. در این برهه حساس تاریخی، آمریکا با یک بدشانسی بزرگ تاریخی روبرو شد و آن اینکه در وضعیت بحرانی دیشب، یک آدم عاقل و بالغ و وطن پرست بر سر ریاست جمهوری آمریکا نبود. او هم که بود خود آتش بیار معرکه بود. به جای دعوت به آرامش، آتش روی بنزین حوادث می ریخت تا بیشتر شعله ور بشود. و لذا شد آنچه نباید می شد. تا عبرتی باشد برای همه کشورها که به رای اکثریت مردم بهای صد در صد ندهند. اصلح ترین مردمان در نزد مردم و نخبگان واقعی مردم را انتخاب کنند تا کشور در شرایط سخت، کشتیبان قوی و با تقوائی داشته باشد وگرنه بی اصلح، بی اکثریت، بی خیال انتخابات رنگارنگ. و چون او مرد این حرف ها نبود. مردم را به سمت کاخ کنگره آمریکا (United States Capitol) هدایت کرد تا بزعم خود مانع کار نمایندگان برای اعلام رسمی پیروزی آقای بایدن بشود. این جاهل ها روانه کاخی شدند که از قبل بفکر تخریب و تسخیر و تدفین دمکراسی بودند.

  6. و چون وضع بدینجا رسید ترامپ هواداران را به آرامش دعوت کرد. اما بایدن آخر شب وارد عمل شد و گوش ترامپ را اینگونه کشید: از ترامپ می‌خواهم همین الان از تلویزیون ملی به سوگندش عمل کند و به این رفتار پایان دهد. این لحظه تاریکی برای ماست.

  7. بالاخره نمایندگان با چند ساعت تاخیر با اعصاب خراب، بایدن را پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا معرفی کردند. رو سیاهی ماند بر جد و آباد ترامپ. حالا برود برای دخترش و دامادش آبرو بخرد. در ۴ سال بعد برای انتخاب ایشان آستینی بالا بزند.

  8. بیچاره مایکل پنس که کلی در این ۴ سال پشت او ایستاد و ساعت ها به احترام او سرپا ایستاد. اینهم ملامت ترامپ به تنها حامی واقعی خود: او شهامت لازم برای انجام دادن کارهایی که جهت محافظت از کشور و قانون اساسی بود را نداشت.

  9. در جریان حادثه دیشب چهار نفر کشته شدند که مرگ یک خانم به ضرب گلوله پلیس تایید شد. دست‌کم ۱۳ نفر نیز دستگیر شدند. در شهر واشنگتن دی سی ۱۵ روز حالت فوق العاده اعلام شد. روسای کشورها انگشت اتهام را به سوی ترامپ نشانه رفتند. برای اقدام او و هوادارانش بیشتر از واژه شرمساری استفاده کردند. او که همه چیز خود را باخته است و دیگر در آمریکا جائی ندارد در بیانیه ‎ای اعلام کرد که در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن) همزمان با برگزاری مراسم تحلیف رئیس ‎جمهور جدید، قدرت را در روندی منظم به جانشین دموکرات خود تحویل خواهد داد. اما نتیجه انتخابات را نمی پذیرد.

  10. فعلا اوضاع عادی است. چقدر عادی است خدا می داند. آینده نشان خواهد داد که این یک پدیده از نوع تراما (trauma) بود؟ یا ترامپا (trumpa)؟ و یا روندی است که از آمریکا شروع می شود و کل جهان را چون کرونا فرا می گیرد. بنظر می رسد این یک روند در دگرگونی های کن فیکونی جهان است. اول ترامپ. بعد کرونا. بعد ترامپ و ….

از افراسیاب گفتند خبری هست؟

گفتم خبری نیست

گفتند از یعقوب و سلیمان خبری هست؟

گفتم خبری نیست

از طرح صلح ابراهیم نبی؟

گفتم خبری نیست

کوشنر داماد ترامپ؟

گفتم خبری نیست

بودند حجاز امروز از او هم خبری نیست (دو روز پیش در چهل و یکمین دوره اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در منطقه العلا عربستان سعودی حضور داشت)

از ترامپ مرد نگون بخت چه خبر؟

گفتم چه خبر!

در کنگره دیشب دو نفر کشت

امروز دو نفر کشت

ندا را یه نفر کشت

شما را دو نفر کشت

زمستانِ سیه بود

شما را دو نفر کشت

به من قافیه تنگ است

ژانویه سرد است

ششمِ ژانویه درد است

از این پس همه حرف است

خبر از تو بعید است

خبر پشت خبر این همه حرف است

مگر قصه نخواندند

همیشه خبر اینست

یکی زاده بروید

یکی کشته بروبد

یکی بوسه بجوید

یکی یونجه بکوبد

نمیرند خبری هست

بمیرند خبری هست

شما را خبری هست

از این پس خبری هست

کهولت خبری هست

بگفتند خبری هست

بگفتم خبری هست

علامت به تو این است

همین روز خبری هست

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + = 10