آب: وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً

 (تاریخ نشر ۱۳۹۶/۱۱/۱)

آب: وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً

عکس آب رفتن آب
بحران آب

دیشب (۱۳۹۶/۱۱/۱) در برنامه نگاه یک سیمای ایران درحضور وزیر نیرو فیلم کوتاهی از پشت پرده سد لتیان نشان دادند که یکی از مصاحبه شوندگان انسان بزرگوار وطن پرستی بود که با بغض ترکیده خود می گفت ۳۵ سال است من اینجا مشغول کار هستم سد را اینگونه بی آب ندیده بودم!

یاد خودم افتادم که چقدر من بر بارش سیل آسای باران در دوره دانشجوئی خود در هند اشک شوق ریختم! و مرتب آیه “وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا- و از آسمان آبى پاک فرود آوردیم (فرقان/۴۸)” را ورد زبان خود داشتم.

تا برف و باران می آید همه شاکر خدایند. تا هوا صاف می شود همه چاکر خدایند. به محض اینکه نزولات نازل شد و همه چیز بر وفق مراد شد  کفران نعمتها شروع می شود.

باید صاحب این دنیا یک انسان مثل ما و برتر از ما بود تا به ما می آموخت یک من ماست چقدر کره دارد!

کشورهای نفت خیز از جمله ایرانیها چندین دهه است که مفت می خورند و دستورات مفت نفتی صادر می کنند. یکی باور نمی کند که ممکنست شیر آب را باز کند به جای آب زلال، آب گل آلود بیآید، به جای گاز، هوای خالی بیآید.

درست است ۹۲% آب تجدید شونده در بخش کشاورزی و ۸% در بخش خانگی و صنعت مصرف می شود اما صرفه جوئی در همه چیز از جمله در آب و برق، گاز و بنزین حرف اول و آخر را در مکتب اسلام می زند. اسراف در فرهنگ غرب رونق اقتصادی می آورد و در دنیای اسلامی بدبختی و نکبت. غربی مرفه بفکر صد در صد چند میلیون گرسنه دنیا نیست اما یک مسلمان مومن نگران حال یک فرد در هر گوشه ائی از این کره مضطرب زمین است.

آمار گرسنگان فعلی دنیا ۸۱۵ میلیون نفر و کسانی که به آب شرب سالم دسترسی ندارند حدود ۱ میلیارد نفر است (جمعا دو میلیارد گرسنه و تشنه).

در قرآن مجید آمده است که خدا ۲ روز را برای خلقت زمین و ۴ روز را برای تامین مایحتاج ساکنین زمین مصروف کرد با این تاکید که انبان زمین محدود و در حد نیاز است.  

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَهِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِینَ – او در زمین کوه‌های استواری قرار داد و قوت و ارزاق اهل زمین را در چهار روز مقدّر و معین فرمود، درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان (فصلت/۱۰).

مطلب زیر در ذیل خبرتهران در آستانه ورود به وضعیت قرمز آبدر تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۳ در سایت بینانیوز– فایل ۴۹ انتشار یافت:

آب کم زمزم است، هر قطره اش دریا است و هر لیوانش گواراست. خانم ها نقش مهمی در تبلیغ مصرف بهینه آب دارند. به شرطی که تشویق بشوند سازمان مردم نهاد مصرف بهینه آب تاسیس کنند تا چون یاور پلیس، یاور سازمان آب در سطح مادران باشند. اکثر مردم ایران و کشورهای کم بارش آب پشت سد می خورند. چند ماه از سال را وابسته به آب پشت سد هستند. آب سد هم چیزی نیست جز منبع های بزرگ آب که بیشتر در پشت بام ها قرار داشتند. لوله به لوله کردن مخازن زیرزمینی آب از این شهر به آن شهر هم با این روند مصرف جوابگو نخواهد بود. مگر مصرف در بخش مصرف خانگی و بخش کشاورزی بهینه بشود. امسال تبلیغ مصرف بهینه آب را سازمان آب به موقع شروع کرد (مصداق دوبیتی زیر):

 آب سد خالی است

 کار مادر عالی است

فکر مصرف با اوست

نصف مصرف کافی است
اما بتدریج هشدارها کمرنگ شدند و اعلام شد با مصرف بهینه آب، قطعی آب را در تهران نخواهیم داشت! اما آب پشت سدها چیز دیگری می گفت. مدیران بعضی شهرستان ها هم به موقع اعلام خطر کردند. من هم که چون نمایندگان مجلس با گزارش سازمان آب قانع نشده بودم در دو بیتی فوق تغییر زیر را دادم!

آب سد خالی است

فکر مادر عالی است

با تو باشد کافی است

با من اما خالی است

اما اگر روند تخریب محیط زیست و منابع آبی و خاکی اینگونه پیش برود دیری نخواهد پائید که ایران پهناور کمبود زمین مزروعی پیدا بکند. آن روز نسل های آتی، نسل ما/عصر ما را بیش از هر نسل/عصر دیگر ملامت خواهند کرد چون ما مسرفین بنام آب و خاک و طلا و نفت و گاز ایران بودیم.

در خاک روم خاک زیاد است

در آب روم آب زیاد است

هر قطره از این آب زلال است

آب نبات است

آب حیات است

آب قنات است

در کشور ما آب زیاد خاک زیاد است

چشمه خورشید زیاد است

سوره توحید زیاد است

آوخ که به ما مصرف آب

مصرف گاز

مصرف برق

باز زیاد است

نابرده بخور گنج زیاد است

مسئول ندارد که چنین

خوار زیاد است

کس را که خدا نیست

در خانه او نام خدا نیست

در پیکر ما جز به خدا آب زیاد است

در محنت ما آب زیاد خاک زیاد است

گریان نشوم رود سیاه روح سیاه است

فرزند عذاب روز عذاب روی سیاه است

در را نگشا تا که شوم شاکر دریا

در را بگشا تا که شوم چاکر دریا

 

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × هفت =