دفاع از گناه ششم روحانیت کاتولیک توسط پاپ فرانسیس

(تاریخ نشر ۱۴۰۰/۹/۱۸)

دفاع از گناه ششم روحانیت کاتولیک توسط پاپ فرانسیس

پاپ رهبر ۸۴ ساله کاتولیک های جهان روز دوشنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر) در پرواز بازگشت از یونان به ایتالیا، در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگاران گفت: شهوت در بین هفت گناه کبیره جزو بدترین و مهلک ترین آنها نیست (Lust is not the worst of the seven deadly sins). در عوض، غرور و نفرت (pride and hatred) جزو بدترین هاست.

او این سخنان را در ارتباط با رابطه جنسی خارج از ازدواج اسقف اعظم پاریس میشل اوپتی مطرح کرد. لازم بذکر است اسقف اعظم ۷۰ ساله پاریس (۷۰-year-old French cleric, Michel Aupetit) بخاطر یک رابطه غیراخلاقی با یک زن و لو رفتن آن توسط یک روزنامه فرانسوی مجبور به استعفا شد و پاپ استعفای او را پذیرفت.

پاپ گف: این ضعف و کاستی او بود، ضعف در برابر فرمان ششم (زنا نکنید=You shall not commit adultery) بود. اما گناه او از نوع بدترین گناهان کبیره نبود (There is a sin there but not the worst kind). او فقط نتوانست بر نفس خود غلبه بکند و به تجرد مذهبی دین مسیحیت پایبند بماند(break his promise of celibacy). من استعفای او را نه به ‌خاطر حقیقت بلکه به‌ خاطر تزویر پذیرفتم.

هفت گناه کبیره یا هفت گناه مهلک (Seven deadly sins) در الهیات کاتولیک گناهانی هستند که ارتکاب آنها مجازات دوزخ را به‌ دنبال خواهد داشت (ویکی پدیا، ۲۰۲۱):

۱. شهوت (Lust)

۲. شکم پرستی (Gluttony)

۳. طمع (Greed)

۴. تنبلی (Sloth)

۵. خشم (Wrath)

۶. حسادت (Envy)

۷. غرور (Pride)

ترتیب این گناهان در منابع مختلف متفاوت است. اما به اعتبار سخن پاپ، زنا جزو گناه کبیره ششم است.

باید به این بندگان خدا که روحانی هم هستند و مقید به رعایت خط قرمزهای گناهان هفتگانه دین خود هستند خیلی هم سخت نگرفت زیرا که در بد عصری بدترین امتحان من درآوردی دین خود را پس می دهند. شهوت در این عصر نه برای مسیحیت بلکه برای همه ادیان از بدترین و مهلک ترین گناهان است. زیرا قابل دسترسی تر است. شهوت دیگر در پستوها نیست. در سینماها نیست. در دست هر فردی است که یک دستگاه موبایل در دست اوست.

حتما این خطای یکبار او نبوده است. تا بوده است چنین بوده است. این حضرات حاضر هستند از شش گناه بزرگ چشم بپوشند اما این یکی را به ایشان ببخشند. روحانیت دیگر مذاهب هم نقطه ضعف های خود را دارند.

برای روحانیت امروز کلیسای کاتولیک این بدترین چراغ قرمز است. ایشان ناخواسته باید با جسم خود همان کاری را بکنند که حضرت مریم (س) و عیسی بن مریم (ع) با روح خود کردند و این از محالات است.

در دوره قبل از رنسانس که به دوره ظلمت و تاریکى (Dark Ages) و قرون وسطی معروف است همین روحانیت دست به خیانت هائی زدند که این خطاها در مقابل آن یک جبران مافات است. آدم بیکار نخورد، نخوابد و چه نکند چه بکند؟ 

من چه کنم چکار کنم

عروسکی بپا کنم

یا که شبی صدا کنم

پای شما بزرگتر است

پای تو را چکار کنم

افسر دین چکار کنم

هفت سر سین سوا کنم

یا که بپا بپا کنم

زیر لحاف جدا کنم

یا که گنه گنه کنم

بیشتر از این جدا کنم

کبر و غرور جدا کنم

هرچه زنا زنا کنم

خواه تو در سرای ماست

خواهر تو چکار کنم

 

 

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × = 8