جنگ ستارگان (۷)- چهارمین ماه آغاز جنگ روسیه و اوکراین

(تاریخ نشر ۱۴۰۱/۳/۵. تاریخ بازبینی اول ۱۴۰۲/۳/۱۳)

جنگ ستارگان (۷)- چهارمین ماه آغاز جنگ روسیه و اوکراین

عکس اشغال بخشهای شرقی اوکراین. جنگ ستارگان 7

سه ماه از فاز اول جنگ گذشت. نتیجه: تخریب کشور ضعیف (اوکراین) و تخریب مهمات و تحریم کشور قوی.

فاز دوم این جنگ. نتیجه از پیش مشخص است. زیرا جنگ، جنگ ادوات پیشرفته جنگی است. لذا یا صلح و یا فرسایشی شدن جنگ. در بدترین حالت، جنگ مستقیم قدرتها. این را همه خوب فهمیده اند. اگر عقلا تدبیر نکنند و آتش بیار معرکه باشند و بفکر شکست روسیه باشند جنگی را راه خواهند انداخت که تکه بزرگه اش گوش هر کشور باشد.

معلوم است تصویب ۴۰ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین توسط آمریکا برای گوشمالی روسیه است. عقب نشینی آمریکا از توافق برجام برای گوشمالی ایران است. تهدید چین به اقدام متقابل در صورت حمله به تایوان، گوشمالی چین است.

معلوم می شود عقلانیتی در دنیا نیست. بیشتر فرصت طلبی است. انتقام از رفتارهای گذشته و حال و آینده است. بزعم خود عبرت از دو جنگ جهانی اول و دوم است.

ابتدا خوب تدبیر کردند به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفتند موقتا از کشور خارج شود.

بعد بد تدبیر کردند و کلی مهمات مدرن در اختیار او گذاشتند و او کشور خود را بدست خود به ویرانه تبدیل کرد.

در این مرحله دیگر از سلاح های عادی کاری ساخته نیست. از مغزهای معیوب جنگ زده هم انتظاری جز این نمی رود. پیشنهادها و پیش نویس های صلح هم که تاکنون ارائه شده است تحقیر طرفین است. پس می ماند جنگ هسته ائی و یا معادل آن برای بقا و هستی.

چه بسا روسیه سراغ اسرائیل برود که چون اوکراین برای روسیه و تایوان برای چین حائز اهمیت است. جنگی تمام عیار در دو منطقه خاورمیانه و اروپا.

دود این جنگ بیشتر به چشم اروپا و آمریکا و حتما روسیه خواهد رفت و خاکستر آن هم بین کشورهای عقب مانده توزیع خواهد شد.  

در این بیشه زار تیشه هم باشد

ریشه هم باشد

در بیشه زار مورچه هم باشد

موذی ترین موذی هم باشد

فصل باد است باد و باران هم باشد

عوالم دیگر هم باشد

عواقب دیگر هم باشد

زخم روس، فرق غرب باشد

جنگ سوم همین الان باشد

فصل بعد فصل دیگر باشد

هرچه گفتیم نباید باشد

ناتو در این سراشیبی باشد

در این مدت گفتارها و کردارهائی از طرفین سر زده است که تا سه ماه پیش کسی فکرش را در ملا عام نمی کرد. اینکه می گویند در جنگ حلوا پخش نمی کنند برای همین است.

  1.  ولودیمیر زلنسکی همه مقامات اروپائی را در کی یف ملاقات کرده است الا رئیس‌جمهور آلمان را! (۱۴۰۱/۱/۲۴). علت مخالفت: روابط بسیار دوستانه اشتاین مایر با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاورف و ادامه روابط تجاری آلمان با روسیه.

  2.  جو بایدن از یک طرف رئیس جمهور روسیه را متهم می کند که در حال ارتکاب نسل کشی در اوکراین است (۱۴۰۱/۱/۲۳) و از سوی دیگر چین را تهدید می کند در صورت حمله به تایوان مقابله به مثل می کند (۱۴۰۱/۳/۳).

  3. کریم خان دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی از شهر جنگ‌زده بوچا واقع در حومه کی‌یف پایتخت اوکراین بازدید کرد (۱۴۰۱/۱/۲۴). در پی آن، دیوان با متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین، برای رئیس جمهور روسیه قرار بازداشت صادر کرد(۱۴۰۱/۱۲/۲۶). مسکو هم در تلافی برای دادستان دیوان کیفری بین‌المللی قرار بازداشت صادر کرد (۱۴۰۲/۲/۲۹). جنگ در این حد و تلافی ها به این سرعت نشان از کینه و انتقام ابر قدرت ها نسبت به هم و بر ضد منافع هم است

  4. انتشار خبر عجیب در روزنامه بریتانیایی گاردین: روسیه بخشی از مهمات و تجهیزات نظامی مورد نیاز خود در جنگ اوکراین را از طریق ایران و عراق تامین می کند (۱۴۰۱/۱/۲۳).

  5. اسرائیل که در این اواخر نتوانست بی طرفی خود را در این جنگ حفظ کند. ابتدا به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مثبت داد. بعد هم در نشستی با حضور ۴۰ کشور غربی به ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین متعهد شد. سفیرها احضار شدند. اما روسیه این معادله به نفع اسرائیل خود را بهم زد و در اقدامی بی سابقه از نمایندگان جنبش حماس به مسکو دعوت بعمل آورد تا به ایشان کمک‌های اقتصادی، دیپلماتیک و مشاوره نظامی ارائه نماید. هم چنین اعلام کرد: اسرائیل غزه را به زندانی بزرگ برای فلسطینیان تبدیل کرده ‌است. بعد هم سخنان لاوروف در مصاحبه با یک شبکه ایتالیایی که گفت هیتلر هم خون یهودی در بدن داشت (۱۴۰۱/۲/۱۲). طبق انتظار، پرخاشگری و انزجار از این اظهارنظرهای غیر دپیلماتیک از سوی مقامات اسرائیلی و در نهایت اعلام عذرخواهی پوتین بابت این اظهار نظر وزیر خارجه خود (۱۴۰۱/۲/۱۵). اما این تمام داستان نبوده و نیست زیرا که رجب صفروف تحلیلگر مسائل بین‌المللی و مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو با مصاحبه با خبرگزاری خبرگزاری صداوسیما گفت: چطور اسرائیل که به زحمت می‌توان روی نقشه جهان پیدا کرد انتظار عذرخواهی از کشور بزرگی همچون روسیه دارد؟ اسرائیل همچون سرباز پیاده نظام آمریکا در منطقه عمل می‌کند و راهبرد آمریکا تشنج‌ آفرینی در منطقه و تقابل با روسیه است.

  6. روسیه هم که این شرایط دشوار را به اتکای ابر قدرتی، نیروی هسته ائی، جغرافیائی عریض و طویلش پیش بینی نمی کرد، چند نفر از فرماندهان ارشد را تغییر داد. ژنرال دورنیکوف ۶۰ ساله ژنرال با سابقه جنگ سوریه به عنوان مسئول جنگ در اوکراین انتصاب کرد (۱۴۰۱/۱/۲۱). ارتش روسیه محاصره کی یف را بخاطر تلفات سنگین نیروها و ادوات جنگی رها کرد و انتقام خود را به چند طریق از غرب حامی اوکراین گرفت: ۱) ماریوپل را اشغال کرد و دست غرب و اوکراین را از دسترسی به دریای آزوف و دریای سیاه کوتاه کرد (۱۴۰۱/۲/۳۱)، ۲) جلوی صادرات غله اوکراین به دنیا را گرفت، ۳) صدور گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرد (۱۴۰۱/۲/۷)، ۴) پول گاز را به روبل گرفت، ۵) غرب را تهدید کرد اگر کشوری قصد مداخله در رویدادهای جاری در اوکراین را داشته باشد و تهدیدات راهبردی غیرقابل قبولی برای ما ایجاد کند، باید بداند پاسخ ما به آن حملات، سریع و برق آسا خواهد بود. وی افزود: همه ابزارهای لازم از جمله موشک‌های بالستیک و بمب اتم را در این باره داریم و لاف هم نمی‌زنیم و درباره استفاده از آنها تصمیم گیری شده است (۱۴۰۱/۲/۸).

جنگ اول جنگ دوم، خواهر و مادر بجنگند

جنگ سوم، مادر است با مادر بجنگد

کو و کجا دیدند چنین جنگ؟

خون و خون با هم بجنگند

غرب و شرق با هم بجنگند

جنگ سرد با گرم بجنگد

تا بمیرند، این بجنگد آن بجنگد

شاید هم بهتر بجنگند

مردمان دیگران نجنگند

دشمنان با هم بجنگند

تنها پیشنهاد مهم و سازنده و رو به جلو را هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق و سیاستمدار کهنه کار ایالات متحده آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ارائه داد و جالب اینکه مدتی بعد خود وی منکر پیشنهاد خود شد و آن این بود که: اوکراین باید پیش از آنکه تغییرات و تنش‌های فاحش ایجاد شود که نتوان به سادگی بر آنها غلبه کرد، مذاکرات را آغاز کند. وی پیشنهاد داد اوکراین امتیاز ارضی بدهد تا توافق صلح برقرار بشود وگرنه دنبال کردن جنگ فراتر از این نه تنها منجر به آزادسازی اوکراین نخواهد نشد، بلکه به معنای جنگ جدیدی علیه خود روسیه است. او تاکید کرد رهبران اروپایی هم نباید از روابط بلند مدت غافل شوند” در غیر این صورت خطر قرار دادن روسیه در یک اتحاد دائمی با چین حتمی است (۱۴۰۱/۳/۳).

اگر به جنگ باشد

 مرز ایران زمین هم باشد

مرز توران زمین هم باشد

مرز خاوران دور هم باشد

شاید هم جنگ دیگر باشد

مرده هر کس در این جنگ باشد

آدمی است همیشه خر باشد

ایران و روم همیشه باشند

دیگران دورتر از این باشند

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × = پنجاه شش