بهسازی یا بازسازی دینی؟ کدامیک؟

(تاریخ نشر ۱۳۹۵/۱۰/۲۳. تاریخ دهمین نسخه بازبینی ۱۴۰۳/۸/۲۸)

بهسازی یا بازسازی دینی؟ کدامیک؟

اصلاح دین یا فراتر از آن” عنوان برنامه ائی بود که در برنامه پرگار (۱۸و ۱۱ دیماه ۱۳۹۵) تلویزیون بی بی سی (BBC) با حضور آقایان محمود صدری جامعه شناس، سروش دباغ پژوهشگر مطالعات اسلامی و رضا علیجانی فعال ملی-مذهبی بررسی شد.

پرسش اصلی هر دو بخش برنامه این بود: اصلاح یک دین از کجا به بعد ممکن است تبدیل به بازسازی دین و حتی برساختن یک دین جدید بشود؟ چه مرزی می تواند در تشخیص بین اصلاح دین و ساختن یک دین جدید به ما کمک بکند؟

 در این برنامه از سه جریان مهم نواندیشی دینی ۱) جریان اصلاح دینی یا پروژه اصلاح، ۲) جریان بازسازی دینی یا پروژه نجات و ۳) جریان معنویت گرایی فرا-دینی یا پروژه عبور سخن به میان آمد اما بیشترین تمرکز برنامه روی دو جریان اصلی بازسازی و بهسازی دینی بود.

توصیه من به ایشان و همه نواندیشان دینی:

توصیه من به ایشان و همه نواندیشان دینی: غور در کنه قرآن در حد غریق، غور در کنه علوم مربوط به سلول شناسی و نجوم در حد دقیق و نیز غور در کنه نماز در حد رفیق است. تا شاید این بار فیض روح قدس به ما هم مددی فرماید تا بعنوان یک روشنفکر نواندیش دینی-علمی و نه نواندیش دینی-میلی به اندازه وسع و تکلیف خود به درمان درد مزمن مسلمانی کشورهای بظاهر اسلامی بپردازیم.

چه خوش گفت مرحوم اسدآبادی: رفتم به غرب اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم. برگشتم به شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم.

 

دانلود دهمین نسخه بازبینی بهسازی یا بازسازی دینی.۱۳۹۵

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه − 2 =