شعر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.United States presidential election of 2016

(تاریخ نشر ۱۳۹۵/۸/۲۰)

شعر انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۱۶ریاست جمهوری آمریکا

A poem about the United States Presidential Election of 2016 

دیروز آقای دونالد ترامپ تاجرپیشه با کسب ۲۷۹رای الکترال در برابر ۲۲۸رای الکترال خانم هیلاری کلینتون سیاست پیشه پیروز میدان انتخابات شد و نام خود را بعنوان ۴۵ مین رئیس جمهور کشور آمریکا ثبت نمود.

در کار زار انتخاباتی همگان نامزد انتخاباتی این دور از انتخابات آمریکا را با نامزد انتخابات ریاست جهموری سال ۱۳۸۴ ایران مقایسه کردند و برای تکرار آن در خاک آمریکا هشدار دادند.

همه اقشار جامعه آمریکا و جوامع بین الملل عزم خود را جزم کردند تا تاریخ یکبار دیگر در خاک دیگر که مساحتش ۶ برابر بزرگتر از خاک ایران و سابقه تمدنش ۱۰ برابر کمتر از سابقه تمدن باستانی ایران است تکرار نشود! تا جهان دچار دگرگونی شگرف نشود، تا التهاب قحطی رجال این کشور دامن دیگر کشورهای بی رجال را نگیرد، تا اعتراضات خیابانی بر له و علیه بازنده/برنده شکل نگیرد، تا انتقال قدرت به آرامی صورت بگیرد و تا….

اما مگر می شود؟ خود کرده را تدبیر نیست. خدا کرده را اصلا تدبیر نیست. کارنامه ها (کارنامه افراد و نظام های سیاسی) برای خدا تعیین کننده است. مهلت را خدا می دهد: فِی المُدَّهِ المَعْلُومَهِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُوم!!، صبر را مردم می کنند، تعامل و تقابل این دو را خدا داوری می کند. با کسی هم شوخی ندارد. انسانها با مغزهای کوچک خود تدبیرها می کنند تا مدتی هم با این تدابیر کار را به جلو می برند.

بعد که ظلم ها به حدنصاب رسید (quorum sensing) نوبت به فوق تدبیر (وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ آیه۵۴ سوره عمران) و اجرای قانون بی چون و چرای وَتِلکَ الأَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاسِو ما این روزهای (پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم آیه ۱۴۰ سوره عمران) می رسد.

در این ۶۰ سال عمر خود خیلی حوادث بزرگ و کوچک درسطح دنیا اتفاق افتاده است از فروپاشی ابرقدرت شرق گرفته تا شکل گیری یک ابرقدرت دیگری در شرق. اما این اتفاق بزرگترین اتفاق قرن است. تعیین تکلیف این عصر است.

وقتی یک نفر با آن سابقه همه موانع بزرگ و کوچک مادی/معنوی/حزبی/بین المللی/تبلیغات جهنمی/سیاسی/اخلاقی را رد می کند و در جلوی دیدگان بهت زده دنیا بر خلاف نظر سنجی های عمومی نفر اول یک کشور ابرقدرت می شود و هر دم در مورد تقلب درنتایج انتخابات اظهار نگرانی می کند لابد او یک پدیده شگفتی ساز است.

پدیده ها غالبا دوگونه اند: پدیده های خوش و پدیده های ناخوش! پدیده های خوش را پیامبران بوجود می آورند. در هر دو صورت پیام هر دو پدیده این است: پشت پرده دنیا خبرهائی هست. 

چرا دور برویم به معنی اسم کوچک او دونالد و اسم فامیلی او ترامپ بنگریم. همه چیز در این نام ها نهفته است:

دونالد یعنی حاکم دنیا. ترامپ یعنی خال یا ورق برنده، صدای شیپور، آتو، خال حکم، مغلوب ساختن، پیشی جستن، آدم خوب، نیروی ذخیره و نهانی و..

Donald which means “ruler of the world”.  Someone that is extremely successful and can do some unbelievable things.  Trump, on the other hand, a playing card of the suit chosen to rank above the others, which can win a trick where a card of a different suit has been led

ما رای ها شمردیم

ما رای خود شمردیم

رای زنان شمردیم

رای سران شمردیم

در خاک خود شمردیم

با پاپ خود شمردیم

با اتقیا شمردیم

با اشقیا شمردیم

با دلبران شمردیم

با پیکران شمردیم

رای سفید شمردیم

رای سیاه شمردیم

رنگینه ها شمردیم

تهمینه ها شمردیم

رائی نبود شمردیم

ما هرچه بود شمردیم

ما مک دونالد شمردیم

…امروز که رای شمردند

دیدیم که بد شمردیم

دیدیم که کم شمردیم

از صد یکی شمردیم

صد را کجا شمردیم

کمتر خدا شمردیم

بیشتر دونالد شمردیم

چندبار چنین شمردیم

یک بار چنین شمردند

اما چه ها شمردند؟

بد را به بد شمردند

بعضا به خط شمردند

بعضا به خصم شمردند

از بس که حق شمار است

حق را به حق شمردند

عمر فلک شمردند

عمر ملک شمردند

غیب است که صد شمردند

طیف است که حد شمردند

یک روز قضا شمردند

یک روز قدر شمردند

چون روز و شب شمردند

بس بیشمار شمردند

حد نصاب شمردند

دولت به خط شمردند

کشور به بعد شمردند

هر کشوری بداند

هر ملتی بداند

آن کشوری عزیز است

آن ملتی فهیم است

یک روز طلا شمارد

یک روز خطا شمارد

یک روز غزا شمارد

یک روز قضا شمارد

قهر خدا شمردن

بهتر که خود شمردن

دیدیم که خود شمردن

دولت به کی سپردن

 

 

 

 

درباره ی حسن زاده راستگاری

مطلب پیشنهادی

عید فطر بر شما مسلمانان مبارک

(تاریخ نشر ۱۴۰۳/۱/۲۲. باز نشر از نوشته انتشار یافته قبلی خودم در سایت بینانیوز، ۱۳۹۳) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + = 9